Lippenbalsem en goudsbloemmaceraat

Het stopt niet, de passie blijft en hoe meer je er mee bezig bent hoe meer je wil uittesten. Na enkele dagen in Barcelona voor Marketing-workshops was het weer tijd voor extra aankopen. Bijenwas, amandelolie, lege lippenstifthulsen, lege potjes, flesjes met druppeltellers .. Wat doen we daarmee ?

Lippenbalsem

Mijn plan was op een lippenbalsem te maken op basis van een maceraat van goudsbloem, bijenwas en enkele druppels etherische olie. Het maceraat van goudsbloem staat te trekken op de vensterbank, maar aangezien ik niet kon wachten ben ik al maar vast aan de slag gegaan met de amandelolie. De bijenwas werd in bain-marie gesmolten en daar voegde ik mijn amandelolie aan toe. Na afkoeling voegde ik hier enkele druppels Niaouli toe. De lippenstiftkokers stonden klaar, maar toch moest ik mij haasten om stolling van het mengsel te voorkomen.

Niaouli: helpt bij problemen met de luchtwegen, is wondhelend en helpt ook tegen schimmels !! Ik heb een mengeling van lavendel, niaouli, eucalyptus meegegeven aan mijn kinderen, zo kunnen zij hun studio verfrissen, om de luchtwegen open te houden.

Het goudsbloem/amandelolie mengsel gebruik ik dan voor een wondhelende zalf te maken (waarover meer binnen een paar weken). 

Mijn ma vertelde mij gisteren dat mijn pa, toen hij herstelde van zijn darmoperatie, dagelijks een theemengsel dronk van duizendblad, goudsbloem en brandnetel.

Ik bracht ook Valeriaanolie (E.O.) mee aangezien dit een onderdeel is van mijn eindproef. Een druppeltje opgelost in honing zorgde ervoor dat ik mij moest forceren om wakker te blijven. De kinderen waren trouwens op stap met de auto en door de hardnekkige mist wou ik perse wakker blijven. Dit moet ik dus opnieuw proberen.

Het boek van Maurice Mességue “Mensen en Kruiden” heeft mij ook geinspireerd. Wat mij enorm verbaasde is dat hij veel behandelingen deed met kool. Kool is voor mij tot nu toe nog onbekend terrein. Ik ken het alleen als kool-aardappelpuree met worst of spek. Maurice gebruikt de kool voor allerlei toepassingen. Zo heb ik dit weekend de kool op mijn knie (peesonteking) gelegd en hoop dat, na 2 jaar sukkelen, ik terug pijnvrij kan lopen.

2 gedachtes over “Lippenbalsem en goudsbloemmaceraat

  1. Aangezien hier twee zeer slechte slapers zijn, zijn we niet alleen heel geïnteresseerd in die Valeriaanolie, maar willen gerust ook proefkonijn zijn😉 ! Waar koop je trouwens zoiets ? Kan ik gewoon in een winkel (van kruiden en eu, waar vind je zo’n winkel) valeriaanolie kopen ? Heb je dat dan opgedronken, opgelost of op je kussen gedaan ? Heel heel nieuwsgierig !

Geef een reactie

