Blijven proberen

Mijn eerste experiment dat mislukt is .. of misschien toch niet. Wel, zullen we bij het begin starten.

Woensdag belde mijn ma dat ze een crèmeke moest laten maken bij de apother (voorschrift van de dokter). Tegenwoordig rollen de doktersbriefjes uit een printer en was het recept voor de crème duidelijk leesbaar. Zij zag direct dat het om amandelolie ging, daarbij enkele latijnse namen en aqua .. Ik nam de uitdaging aan.

Cethylalcohol, glycerine ben ik al tegengekomen in mijn boeken, cursussen, favoriete websites, maar de andere ingedriënten waren mij onbekend. Ik ging aan de slag met de amandelolie en additieven. Het goedje laten afkoelen en dan het hydrolaat (aqua) van Viola Tricolor toevoegen. Daar ging het mis, mijn vloeistof was te lopend .. een massageolie dan maar .. Ik denk dat ik mijn oliemengsel te lang heb laten afkoelen en dat daardoor mijn hydrolaat niet goed werd opgenomen.

Ik deed een 2e poging en nu zonder glycerine, ethylalcohol, maar met een beetje bijenwas, minder hydrolaat. Zo kwam ik wel toch een normale smeuïge substantie. Van zodra de crème afgekoeld was tot 30 graden voegde ik er nog enkel druppels Lavendel aan toe. Blijven proberen zeggen ze wel eens .. wel, dat heb ik nu ondervonden.

Mijn mislukt mengseltje heb ik opnieuw opgewarmd, bijenwas en tefose toegevoegd en een beetje Xanthaangom. De vloeistof werd dikker en begon steeds meer op een crème te lijken. Wel vind ik dat de crème heel slijmerig is. Dit mengseltje werd opgefrist door EO van Geranium.

Het valeriaantinctuur is ook afgevuld in druppeltellers. Ik gebruikt hiervoor een vergiet voor de grove stukken eruit te zeven, een 2e filtering deed ik met behulp van koffiefilters.  Na de afvulling moest ik de ganse kamer verfrissen. Eén druppeltje heb ik geproefd en dat smaakte helemaal niet. Een lepeltje honing of een klontje suiker zal wel nodig zijn vrees ik.

Geef een reactie

