Tinctuur

Zaterdag 28 januari

De fles alcohol 94% staat al klaar, de lege confituurpotten zijn ook al proper. Klaar om aan de slag te gaan met

  • Mariadistel
  • Venkel
  • Tijm
  • Duizendblad
  • Valeriaan

Het boek van Broeder Guy Van Leemput gaat van pas komen. Hier worden de tincturen van verschillende kruiden uitvoerig beschreven. Broeder Guy beschrijft ook duidelijk hoe je het % alcohol kan of moet aanpassen naargelang het kruid dat je gebruikt.

Vrijdag 3 februari, de potjes staan al een week op een koele plaats. Nog 2 weken en dan kan ik ze afvullen in flesjes.

De zaadjes van venkel en mariadistel werden eerst even gebakken of geroosterd in een pannetje. Nadien heb ik de zaadjes gemalen. Voor deze kruiden heb ik een 70-80% alcohol gehalte genomen (volgens de uitleg in het boek van Guy Van Leemput), voor de tijm en het duizendblad nam ik een lager alcohol gehalte van 45%. De alcohol van 94% heb ik daarvoor gemengd met water.

Geef een reactie

