Workshops

Aan workshops deelnemen“, was één van mijn doelstelling tijdens mijn herboristenopleiding. Vooral met als doel om op termijn zelf workshops te kunnen geven. Mijn eerste doel is bereikt, maar zelf workshops geven vergt toch wel een grondige kennis van planten, inhoudstoffen en behandelingen. Deze ervaring en kennis verwerf je niet in enkele maanden, of met enkele workshops of cursussen. Kruiden zijn heel krachtig maar kunnen bij verkeerd gebruik schadelijk zijn voor onze gezondheid.

Vrijdagavond volgde ik een workshop rond Reinigen, ontgiften met planten bij Martine Ongena, één van onze docenten. Na een inleiding over de heilzame kracht van planten, geschiedenis, mythen gingen we zelf aan de slag. Op onze tafel stond een glazen flesje en een plastic potje.

  • Kruiden-appelazijn: het flesje vulden we met reinigende kruiden en hier voegden we appelazijn aan toe. Dit mengsel moet 1 week rusten, nadien kan het worden gezeegd en is de reinigende azijn klaar voor gebruik.
  • Zout-scrub: zeezout + selectie kruiden en etherische oliën aan de selectie kruiden. Etherische oliën van Seringen.

Dinsdagavond stond de eerste sessie (van 3) aromatherapie op het programma. Ik wil zo veel mogelijk leren op korte termijn en was benieuwd wie de docent was en vooral hoe het werd gegeven. Els Dhaenens is een ervaren aromatherapeute, herboriste en reflexologe, heeft een enorm uitgebreide kennis van kruiden, planten en aromatherapie. Ze doet dit met heel haar lichaam, straalt energie uit. Mijn passie voor kruiden en aromatherapie werd nog maar eens versterkt. Zij volgde aromatherapie opleiding bij M. Vanhove in Frankrijk, … in the field .. zelf kruiden plukken, distilleren .. Deze opleiding heb ik alvast op mijn planning voor volgend jaar zijn. De “Bingen”reis in mei 2012 is mijn eerste kruidenreis.

Een gedachte over “Workshops

Geef een reactie

