Een kruidige dag

Op paasmaandag organiseerden KW & KDS voor de herboristen (in-spe) een workshop “determineren”. Een woord dat ik nooit zou gelinkt hebben met planten. Determineren van planten is op zoek gaan naar de juiste naam van de plant, hierbij gaan we elk blaadje, elk meeldraadje, elk uitsteekseltje, de vorm en de grootte bekijken om uiteindelijk te bepalen over welke plant het juist gaat. Een leerrijke ervaring voor een leek als ik. Hiervoor bezochtten we de Dodoens Kruidentuin in Schilde, die de komende weken een grondige opknapbeurt zal krijgen. Er ging een wereld voor mij open, met het vergrootglas analyseerden we zelf bloemen, blaadjes. Kruiden die ik tot voor kort enkel kendde van mijn kruidenboeken kregen nu echt vorm, ik kon ze voelen, ruiken en zelfs proeven.

In de bijentuin vonden we daslook, pinksterbloem (een fijn, schattig plantje), en een heel perkje met valeriaan. Schilde is niet ver van mijn deur, de groei van de valeriaanplantjes in de bijentuin ga ik zeker volgen, en verwerken in mijn eindproef.

Terwijl we ons verwarmden met een lekkere kruidenthee en wat heksenprotten, gaf K ons nog extra uitleg over de “Flora” boeken die worden gebruikt voor determatie van planten. Na onze kruidenwandeling reden we richting Nijlen waar kruidige hapjes werden geserveerd.

Brandnetelpesto, rodebietenpesto, paprikamengseltje, zevenbladsoep, plattekaas met allerlei soorten look en speltbrood. Na een vers kopje citroenmelissethee trokken we de tuinhandschoenen aan voor onze plantenruilhandel. Onze kruidige dag was niet compleet zonder een brouwsel van goudsbloemzalf en een benengel op basis van aloë vera. Een supergeslaagde paasmaandag, een mooie locatie, met dank aan de gastvrouwen K&K.

Geef een reactie

