Handmassage

Workshop aromatherapie – handmassage, een mooie uitbreiding van de aromatherapie workshops van Els Dhaenens en een aanvulling voor mijn herboristenopleiding. Ik had deze week een drukke agenda en heb eventjes overwogen op mijn planning aan te passen, maar deze sessie moest op mijn agenda blijven. Na een drukke werkdag en veel files vertrok ik naar Antwerpen. De sessie werd georganiseerd bij Syntra in Antwerpen. Al gauw werd ik ongedompeld in de wondere wereld van kruiden. De drukke dag en het fileleed waren gauw vergeten.

Na een korte inleiding over etherische oliën, aromatherapie en gesnuffel aan geurtjes gingen we aan de slag. Handmassage is rustgevend, relaxerend. Massage is verbonden met aanrakingingen, lichaamscontact. Iedereen reageert verschillend op lichaamscontact. Wat voor de ene normaal is kan voor de andere blokkering vormen. Toch heeft iedereen nood aan contact. Het geeft een warm gevoel, vertrouwen. De gewaarwording die men bekomt bij een handmassage kan in vele gevallen dezelfde voldoening of onspanning geven als bij een lichaammassage. Hierdoor is een handmassage een mooi alternatief voor ontspanning en heling. Handmassage wordt op die manier voor zieken ook meer toegankelijk.

Een klaslokaal is niet de geschikte omgeving voor een massage, maar het doel was om de techniek onder de knie te krijgen. Iedereen kreeg de kans om een handmassage te geven en te krijgen. Ik wil hier zeker nog meer over leren en indien mogelijk uitbreiden naar voetenmassage en reflexologie.

Door met etherische oliën te werken combineer je het relaxerende van de massage met de helende werking van etherische oliën. Bij het gebruik van etherische oliën hou je wel rekening met het individu, de wensen van de behandelende persoon en eventuele beperkingen. Bij een hoge bloeddruk, hartpatiënten, zwangeren moet men steeds oppassen met etherische oliën, niet alle oliën zijn even veilig.

Geef een reactie

