Een druk weekend

Ik heb mijn drukke week afgesloten met een goed gevuld weekend. Dit lijkt meer en meer de tendens te zijn de laatste weken. Drukke werkweek en dan wil je zoveel mogelijk in dat weekend proppen om dan op maandagmorgen veel te moe terug aan het werk te gaan. Totaal verkeerd en een perfecte manier om af te stevenen op een verkoudheid of erger, een burn-out. Dus de boodschap is gas terugnemen en niet zo veel hooi op mijn vork nemen. Beter plannen en af en toe “nee” zeggen.

Zaterdag stond volledig in het teken van de Dodoenstuin in Schilde. De tuin is aan een opfrisbeurt toe en samen met een groep herboristen (in spe) zijn we aan de slag gegaan. Planten, struikjes verplaatsen of verwijderen, nieuwe planten ontdekken (voor mij dan toch), er was een serieuze voorbereiding aan vooraf gegaan, een mooie indeling van de verschillende tuintjes. Een heel leerrijke ervaring, vooral omdat je op die manier de plantjes kan voelen, ruiken, proeven. Ik heb ook enkel kleine overschotjes kunnen meenemen voor mijn mini-kruidentuintje, wat nu ook stilaan begint vorm te krijgen.

Tijdens de lunch pauze kregen we lekkere soep van Mieke, en ecosmosjes (waarvan de receptjes blijkbaar te vinden zijn bij de Groene Princes). Na mijn ge”tuinier” had ik een lekker aromabadje verdiend. Een badmelk op basis van melkpoeder, natriumcarbonaat, maïzena en enkele druppels Lavendel. Een succesformule. Zondag moest ik immers klaar zijn en vooral fit voor de 10 miles in Antwerpen.

Valeriaan in de bijentuin

Zondagmorgen werd ik wakker met stijve hamstrings en stijve rugspieren en verschrikkelijk moe. Toch stonden we rond twee uur op Linkeroever, waar om half 4 de start werd gegeven voor de 10 miles. Ik startte samen met mijn zoon, maar al gauw moest ik hem lossen, het tempo was te snel voor mijn stijve beentjes. Mijn schoonbroer had zich in het volgende startvak gezet. De eerste 3 km probeerde ik een goed tempo te vinden, wat deze keer (in tegenstelling tot vorige jaren moeilijk was) perfect mogelijk was door de flessenhals-start. Berg op naar de Kennedytunnel was toch wel zwaar, maar eens op de leien ging het heel vlotjes. Langs de kaaien werd ik meegezogen met de massa, de supporters die heel talrijk waren, zorgden ook voor heel wat motivatie. Dan richting Konijnenpijp .. man, man, die is toch elke keer weer zwaar. Ik was blij dat het einde in zicht was. Op 1 km van de finish merkte ik dat ik op 1.29 zat, een mooie tijd, tenminste voor de povere voorbereiding. Op 1.33 liep ik over de finish, content, geen problemen met de benen. Een bad met mijn badmelk en nadien een aromamassage voor de knieën, wat maakt dat ik vandaag niks meer voel van mijn stijve benen. Aromamassage op basis van Rozemarijnhydrolaat, rozemarijn, gember en strobloem .. goed voor de bloeddoorstroming. De pijnlijk spier op mijn dijbeen behandelde ik met groene klei, gemengd met duizenbladtinctuur, citroen, munt en strobloem. En ja, de goesting is terug om nog meer wedstrijden te lopen. Eerst even uitkijken naar een halve marathon. Geachte webloglopertjes, ik ben nog niet zeker van een marathon in Eindhoven, maar het kriebelt wel.

De week is weer stevig ingezet en gisterenavond hadden we onze laatste les plantenkunde, met als afsluiter enkele beelden van de Floriade in Venlo. Dit staat al genoteerd in mijn agenda voor augustus. In augustus zijn de planten in volle groei en staat er ook een “Welness” gebeuren op het programma. Een aanrader voor een herboristen-aromatherapeuten en gezondheidstherapeuten.

De komende 2 weken zullen volledig in teken staan van het examen Plantkunde op 7 mei. Diezelfde week nog vertrekken we (mijn ma en ik) op Kruidenreis, naar Hildegard Von Bingen.

Geef een reactie

