Zelf brood bakken

Een aantal weken geleden serveerde een vriendin zelfgebakken speltbrood en volkorenbrood. Ooit, heel lang geleden heb ik ook een poging gedaan om zelf brood te bakken, maar door de harde korst werd het brood niet echt gesmaakt. Toch heb ik het voorbije weekend, na de zoveelste mislukte poging,  zelf brood gebakken. Veel werk? Nee, helemaal niet, in minder dan 5 minuten is het deeg klaar. Het rijzen, opnieuw kneden, rijzen en bakken maar dat het allemaal lang duurt. Naar de broodautomaat gaan gaat veel sneller.

Voor mijn brooddeeg gebruikte ik speltbloem en volkorenbloem. Meng alle ingedriënten en laat het brood 30 minuten rijzen. Kneed het brood en doe het vervolgens in de bakvorm en laat nog 30 minuten rijzen. 40-50 min bakken in een oven van 200°C.  Zorg tijdens het bakprocess voor wat extra stoom door af en toe een glas water op de bakplaat te gieten en bevochtig af en toe het brood. Zo heb je een zachte maar toch knapperige korst.

Ingedriënten

  • 1 kg (speltbloem, volkorenbloem, witte bloem – 300/400/300)
  • 500 ml lauw water
  • 20 gr droge gist
  • 10 gr zout
  • 40 ml olijfolie
  • scheutje honing

Spelt (Triticum spelta), een eenjarige plant uit de grassenfamilie (Poaceae), werd reeds 7000 v.Chr. verbouwd. Spelt wordt beschouwd als de voorloper van de huidige tarwesoorten.

De Romeinen waardeerden spelt vanwege de goede eigenschappen van het speltmeel. Tot ver in de middeleeuwen was spelt een veelgebruikte graansoort. Hildegard von Bingen schreef in de 12e eeuw dat spelt alles bevat wat de mens nodig heeft om te leven: “Spelt maakt deugdelijk bloed, geeft een rein gemoed en de gave van blijmoedigheid”.

Na de middeleeuwen werd spelt verdrongen door gewone tarwe, omdat die een hogere opbrengst heeft en niet gepeld hoeft te worden. Spelt is namelijk een bedekte graansoort, maar in tegenstelling tot gerst en rijst zijn de kafjes niet met de korrel vergroeid. Bij deze twee graansoorten worden de korrels tijdens het ‘pellen’ geraspt. Spelt moet na het dorsen gepeld worden om het kaf van het koren te scheiden. Dit pellen gebeurt tussen twee, van zandsteen gemaakte molenstenen, de ligger en de loper. De stenen mogen niet te dicht over elkaar lopen, omdat anders de korrels stuk gemalen worden. 

Spelt komt nu weer in de belangstelling bij de biologische landbouw omdat het minder bemesting nodig heeft en beter resistent is tegen ziekten. De harde korrel met een hoog gehalte aan gluten is dan weer gunstig is voor het bakken van brood. Door dit hoge gehalt aan gluten is spelt niet geschikt voor mensen met coeliakie (gluten-intolerantie), wel bijzonder geschikt voor mensen met tarweallergie.

In recepten vervangt men de hoeveelheid tarwemeel of bloem door dezelfde hoeveelheid speltbloem, of zoals in mijn recept een mengeling van volkoren, spelt en tarwebloem.

Smakelijk !!


Een gedachte over “Zelf brood bakken

  1. Ik heb in de tijd dat het ‘in’ was om in gemeenschapshuizen te wonen, jaren lang voor het brood gezorgd. Ik bakte dat zelf, 2 broden per dag en zonder machine. Op den duur deed ik dat blindelings en ik ruimde ondertussen de keuken op, want ’t zit ‘m vooral in ’t wachten tussendoor natuurlijk. Ik gebruikte wel broodbakken, dat zijn een soort ovenschotels voor brood. Harde korsten heb ik nooit gehad.
    Een paar van mijn vrienden zweren bij spelt en gebruiken geen andere broodsoort. Je kan spelt ondertussen gelukkig ook al gewoon in de Aveve kopen. Ik heb er hier staan, voor speltmuffins, maar ik zal er maar een happy broodje van maken. Oergezond !

Geef een reactie

