Groene klei


Mijn eerste gedachte bij groene klei was “geklieder”. Zo’n 20 jaar geleden gebruikte ik groene klei als masker. Ik was een puber en had vrij veel last van acné, mijn vriedinnen niet. Ik ging de strijd aan tegen de pukkels. Destijds hadden we Libelle, Flair was toen nieuw, maar veel meer was er nog niet. Tenminste niet in mijn directe omgeving. Internet, blogs, dat bestond nog niet. Wat doe je dan tegen die verdomde pukkels. Een masker met groene klei en zweedse kruiden. Mijn moeder had een passie voor kruiden  en Maria Treben had enkele middeltjes tegen acné. Bioshops of natuurwinkels waren er nog niet veel, maar ik slaagde erin om mij een potje groene klei aan te schaffen.

Zonder al te veel voorbereiding en niet wetende hoe krachtig groene klei was ging ik aan de slag. Ik maakte een papje en bracht dit aan op mijn gezicht, ging dan languit in mijn bad liggen en wachtte tot het goedje hard was, om het vervolgens uit te spoelen. Het bad, de lavabo, de grond, handdoekken en zelfs mijn kleren .. overal groene klei. Maar het hielp, mijn pukkels verminderden. Toen het potje op was ben ik er maar mee gestopt. Niet echt verstandig, maar dat wist ik toen niet.

Nu weet ik wel beter. 20 jaar later .. Je gaat op zoek naar de samenstelling, wat doet het met je huid, zijn er gevaren aan verbonden. Hoe doe je het? Een goede voorbereiding en vooral, geen geklieder.

Groene klei is heel krachtig. Groene klei is zeer rijk aan oligo-elementen en minerale zouten (magnesium, kalium, ijzer). Groene klei zuigt de gifstoffen uit het lichaam op en geeft de mineralen af, zowel inwendig als uitwendig,  stimuleert de doorstroming van het bloed en zorgt voor de heropbouw van de rode bloedlichaampjes, remt bacteriologische activiteiten, neemt geur en uitscheidingen van de huid op, verzacht en ontspant plaatselijke ontstekingen, ruimt onderhuidse bloeduitstortingen op.

Groene klei absorbeert de onzuiverheden van de huid en brengt de pH-waarden opnieuw in balans. Klei kan dienen als basis voor maskers, maar ook als kleurstof voor zepen. Groene klei is bijzonder geschikt voor een normale tot vette huid. Witte klei en rode klei passen goed bij de droge en gevoelige huid. Gebruik je voor het eerst groene klei, test dan eerst even een klein stukje huid, bij sommige mensen kan groene klei een reactie geven. In dit geval kan je beter witte klei gebruiken of een mengeling van witte en een beetje groene klei.

Toepassingen

Naast een acné behandeling kan je groene klei ook gebruiken voor andere huidproblemen zoals etterende, jeukende ontstekingen, eczemen, steenpuisten, allergieën, slecht helende wonden, zonnebrand, verbrandingen, reumatische pijnen.

Voor een gezichtsmasker of een peeling neem een theelepel groene leem en je mengt die met beetje mineraal water, een hydrolaat of een tinctuur erop, tot je een smeuiïge massa hebt, dit breng je aan plek die je wil behandelen.  Let wel op dat groene klei heel sterk reinigend kan werken, het kan zelfs de werking van medicijnen ongedaan maken.

Groene klei werkt ook reinigend en is een ideaal middel bij reinigingskuren. Onlangs startte ik mijn reinigingskuur met klei en brandnetel thee. Voor je gaat slapen maak je een aftreksel van brandnetel. Dit giet je over de groene klei, goed roeren en laat dat een nacht staan. De volgende ochtend drink je de thee, de klei geeft de mineralen af aan het water. Wacht 15 minuten vooraleer je gaat ontbijten.

Ondertussen is er geen geklieder meer in de keuken of in de badkamer en worden de behandelingen netjes voorbereid. Etherische oliën samen met groene klei zorgen ook voor een extra werking. Mijn eerste potje groene klei was al op na enkele dagen, met mijn volgende aankoop zal ik waarschijnlijk iets langer mee kunnen werken. Een pot van 2.5 kg, daar behandel je bijna een hele klas pubers mee.

Geef een reactie

