Flo en Valeriaan

Flo heeft Valeriaan ontdekt. Ik heb sinds enkele weken Valeriaan in mijn tuin staan. De plant doet het heel goed, prachtige bloemen en de plant is nu ongeveel 1 meter hoog. Al gauw zag ik nieuwe plantjes onstaan rond de moederplant.

Terwijl ik gisteren op inspectie ging in mijn tuin, na een weekje vakantie in de Provence, zag ik Flo snuffelen aan de Valeriaan. Katten zijn dol op Valeriaan wortel. Katten worden opgewonden door valeriaanwortel, gaan erin rollen en na verloop van tijd zijn ze rustig. Een veegje etherische olie van valeriaan zorgt ook voor opwinding. Toen ik 2 jaar geleden mijn poes ging ophalen bij het Poezennestje deed Resy een veegje valeriaan in het mandje. Het zorgde voor wat afleiding en onze poes werd er rustig van.

Valeriaan groeit gemakkelijk en vind je terug in verschillende klimaten, tenminste als de plant voldoende water krijgt. Valeriaan groeit meestal in moerassige gebieden en waterlopen, maar doet het ook goed in onze tuin.

In de kruidentuin van Hildegarde Von Bingen staat Valeriaan in perkje dan lichtje hoger ligt. In de botanisch tuin in La Garde Adhemar groeit Valeriaan tussen de andere medicinale planten.

Valeriaan zal zich uitspreiden en uit de wortel vormen zich al gauw nieuwe plantjes. In het tweede jaar heb je voldoende wortels om medicinaal te gebruiken. Enkel de wortel wordt gebruikt voor medicinale doeleinden, de blaadjes kan je eventueel in een salade versnipperen. Het oogsten van de wortel gebeurt meestal in de vroege herfst.

Geef een reactie

