Scharlei

Scharlei, scarlei of Salvia sclarea, een plant die ik niet kende voor ik de aromatherapie sessies van Els Dhaenens volgde. Zij vertelde met veel passie over deze bloem, wat mij aanzette om op zoek te gaan naar de geheimen van Scharlei. Deze vond ik terug in o.a. het boek “Hemelse Geuren”.

Scharlei vind men vooral in het Middellands zeegebied.

Scharlei werkt verzachtend, activeert het zenuwstelsel en help bij het immuunsysteem. De aromaolie zorgt voor harmonie, helpt bij slapeloosheid, zwakte en depressie en verhoogt de geestelijke en fysieke prestatie. Verder wordt Scharlei gebruikt voor het reguleren van vrouwelijke problemen en als seksueel stimulerend middel.

Scharlei, essentiële olie wordt in de aromatherapie o.a. gebruikt bij; acne, snijwonden, hoofdroos, haaruitval, ontstoken huid, vette huid, overmatig zweten, zweren, rimpels, hoge bloeddruk, spierpijn, stress, vermoeidheid, krampen, menstruatie pijnen, pijnen bij de bevalling, witte vloed, impotentie, frigiditeit, nervositeit, depressiviteit, angstvoorstellingen, aandoeningen aan de luchtwegen, keelinfecties, menopauze, hoofdpijn, spijsverteringsklachten. Het zuivert het bloed en werkt ontstekingsremmend. Muskaatolie helpt wonden sneller te genezen en werkt slijmoplossend bij hoest.

Scharlei kan goed gecombineerd worden met Lavendel, Geranium, Sandelhout, Ceder, Den, Jasmijn en Citrusoliën.

Tegen stress en vermoeidheid gebruik ik een badmelk ( een mengseltje van maïzena, melkpoeder, natriumbicarbonaat) met 2 druppels Scharlei, 2 druppels Citroen, 1 druppel Sinaasappel en 2 druppels lavendel. Je kan de oliën ook toevoegen aan een beetje melk, room of een lepeltje honing. Dit toevoegen aan een warm bad en 15 – 20 minuten baden.

Bij vet haar of slecht groeiend haar masseer je 2 druppels Scharlei in het vochtige haar masseren, 2-3 minuten inwerken laten en dan uitspoelen.

Mijn plantje Scharlei kocht ik bij Sanguisorba in Ranst. Het is een tweejarige plant, ik zal dus nog op de bloem moeten wacht tot volgend jaar.

Een gedachte over “Scharlei

Geef een reactie

