St Janskruid

SintjanskruidSt Janskruid – Hypericum perforatum

St Janskruid komt veel voor in Europa en bloeit rond het Sint-Jansfeest op 24 juni, de tijd dat de zon op zijn hoogst staat. St Janskruid behoort ook tot mijn “Valeriaan” project, de plant wordt vaak als natuurlijk antidrepressivum in de kruidengeneeskunde.

Ik gebruik St Janskruid in mijn slaapthee, maar ook in de thee die ik aan mijn studerende kinderen geef. Bij sportblessures gebruik ik vaak St-Jansolie als basis voor mijn crèmes.

Rond deze tijd van het jaar, pluk je de bloemen. Doe dit op een droge ochtend. Laat de bloemen drogen (om schimmel te voorkomen). Voeg hierbij een basisolie (amandel, olijf, jojoba of andere olie), zet het mengsel in de zon. De olie zal rood kleuren. Van zodra de kleur dieprood is, zeef je de olie. Een goede basis voor sportblessures, rugpijn, brandwonden, zweertjes. Helaas was het vandaag druilering, het leek wel herfst, de plant staat nog niet in volle bloei. Ik zal moeten wachten op een droge dag.

Sint-Janskruid is een 60 tot 70 cm hoge, heeft kleine blaadjes en vertakte stengels met goudgele bloemen. De stengel is roodachtig, doorsnede is rond. De bladeren zijn tegenoverstaand en zittend, aan de onderzijde enigszins blauwig van kleur. Ze bevatten doorschijnende oliekliertjes die, als de blaadjes tegen het licht worden gehouden, op gaatjes lijken. De geheimen van de natuur.

De bloemen hebben vijf kelkbladeren en vijf ongelijke kroonbladeren die ook bezaaid zijn met oliekliertjes. Bij fijnwrijven van de bloemen tussen de vingers komt een rode kleurstof te voorschijn. De vrij lange meeldraden die bovendien in groot aantal voorkomen gevende bloemetjes nog meer een “stralend” uiterlijk. De vrucht is een driehoekig met gesnavelde, eivormige vruchtjes. Ondergronds bevindt zich een wortelstok.

Geef een reactie

