Smeerwortel

Smeerwortel – Symphytum officinale

Ieder jaar in juli plannen wij onze vakantie met de familie. Terwijl ik op stralend weer had gehoopt, met temperaturen die boven de 30 graden zouden stijgen, is het nog steeds kwakkelweer. Eerder deze week hoorde ik op de radio dat we moesten doen alsof het herfst is. Tijdens de herfstperiode zouden we gelukkig zijn met dit weer. Genoeg gezeverd over het weer, iedereen doet dit deze dagen. Het minder gunstige weer heeft voor mij toch wel voordelen. Er wordt gewerkt aan mijn eindwerk, mijn blog en mijn kruidenfiches. Vandaag ging ik op zoek naar Smeerwortel.
Smeerwortel (foto http://www.annetanne.be) is een vaste plant uit de ruwbladigen familie (Boraginaceae). Smeerwortel is een winterharde plant die tot 1.5 m hoog kan worden. We vinden smeerwortel vooral terug aan sloten, rivieren. De plant heeft een behaarde stengel, grote ruwe bladeren en prachtige klokvormige bloemen, die van kleur kunnen verschillen. Zo kan je witte, blauwe, maar ook dieppaarsrode bloemen hebben. Het jonge blad kan je in een salade snipperen of stoven als spinazie.
Smeerwortel heeft tal van toepassingen en wordt vooral uitwendig gebruikt. Zo worden smeerwortelcompressen gebruikt bij verstuikingen, kneuzingen. Zelfs bij breuken kan smeerwortel wonderen doen. Smeerwortel helpt bij vermindering van littekenweefsel, kan ook worden aangewend bij artrose. Hiervoor wordt vooral de wortel gebruikt.
Smeerwortel samen met arnica kan je gebruiken bij kneuzingen, verstuikingen. Bij slecht helende wonden is een samenstelling met goudsbloem een ideale oplossing. Bij reumatische pijn combineer je best smeerwortel met lavendel en rozemarijn. Voor een smeerwortelolie gebruik je 1 deel smeerwortel en 5 delen olie.

Een gedachte over “Smeerwortel

Geef een reactie

