Bloemenolie

Tijdens onze lessen kruidenleer maakt we bruisballen (zie recept onder toepassingen – dec 2011), onze docente gebruikte hiervoor een bloemenolie die zij zelf had gemaakt. Ik heb maar een half woord nodig om dit zelf ook uit te testen. Helaas was het toen half december en stonden er geen bloemen meer in onze tuin. Een kruidentuin was er ook nog niet.

In de lente begon ik met de aanleg van mijn kruidentuintje en kon ik starten met het verzamelen van de bloemen. Buiten enkele madeliefjes en paardebloemhoofdjes voegde ik er huidvriendelijk bloemen aan toe zoals

  • kamille
  • driekleurig viooltje
  • lavendel
  • rozenblaadjes (die mijn moeder had verzameld en gedroogd)

Begin augustus had ik voldoende gedroogde bloemen om het maceraat te maken. Ik overgoot de bloemen met olijfolie en plaatste de olie in de zon op de vensterbank.

Ik gebruikte amandelolie voor mijn sintjansolie. Amandelolie is een veelzijdige olie die zowel voor een droge, gevoelige als een vette huid kan worden gebruikt. Amandelolie wordt ook goed verdragen door babies en de oudere, rijpere huid.

20120826-164538.jpg

Een gedachte over “Bloemenolie

Geef een reactie

