Aardbeienconfituur

Jaren geleden zou ik er zelfs niet aan denken om zelf confituur te maken, geen tijd. De confituur van mijn schoonmoeder is toch wel de beste en de lekkerste die er is. Ik had een halve dag verlof  en deed een poging om het recept eens uit te testen.

Ik kocht 4 kilo aardbeien, tweede keus en superlekker. Een deel voor de diepvries, een deel voor mijn verjaardag-smoothie en 1 kg voor aardbeienconfituur. Veel suiker (maar dat zien we voor één keer door de vingers).

Aardbeien zijn vooral gezond om het hoge vitamine C gehalte en aardbeien komen van Hoogstraten en daar ben ik fier op. Ik ben in Hoogstraten geboren en heb mijn jeugd daar doorgebracht.

Hoogstraten is dé Vlaamse stad van de aardbeien. Het ganse jaar worden er aardbeien geteeld, enkel in de maanden januari en februari ligt de productie stil. In dit stadje worden jaarlijks 20 miljoen kg aardbeien verhandeld. De bekendste aardbei uit Hoogstraten is de Elsanta. Je herkent haar aan de kegelvormige vrucht, vast vruchtvlees en haar rode glanzende rode kleur. Ze is zoet van smaak en heeft een fijn aroma. In de vele buurtwinkeltjes die het stadje rijk is koop je de verrukkelijke verse aardbeien. (Bron: Toerisme Vlaanderen – http://www.veilinghoogstraten.be)

20120830-202429.jpg

20120830-202502.jpg

Een gedachte over “Aardbeienconfituur

  1. Hey edith, pas nu ontdekt dat je ook de overstap naar wordpress hebt gemaakt. Proficiat met je nieuwe blog. Ziet er goed uit! Die cursus werpt duidelijk haar vruchten af. Ik zal hier af en toe eens komen piepen. Succes met de marathonvoorbereiding!

Geef een reactie

