Kleine pimpernel

20120911-081701.jpgIn het voorjaar heb ik samen met ons kruidengroepje een paar keer meegewerkt in de Dodoens-kruidentuin in Schilde. Tijdens één van onze werkdagen heb ik een stekje van de kleine pimpernel meegekregen.

Kleine pimpernel (Sanguisorba minor) behoort tot de rozenfamilie (Rosaceae) en wordt door de botanische naam ook wel eens bloedkruid genoemd, “sanguis” betekent immers bloed. Men beweert dat de soldaten in de Middeleeuwen een aftreksel van de plant dronken in de hoop dat hun wonden minder sterk zouden bloeden.

20120921-214843.jpgOorspronkelijk komt kleine pimpernel van het Middellands zeegebied, ondertussen vinden we de plant ook terug in gans Europa. Het kleine stekje dat ik meebracht uit de Dodoens-tuin doet het prima in mijn kruidentuintje, want onlangs ontdekte ik nieuwe plantjes rondom de moederplant. Kleine pimpernel zal je meestal terugvinden in een droge, kalkhoudende grond, in bermen, graslanden en op hellingen.

20120916-192228.jpg
Mijn plantje is ongeveer 40 cm groot, volgens Heuckels’ Flora zou de plant tot 60 cm groot kunnen worden. Het prachtige bolvormig bloemhoofdje doet mij denken aan een toverbol. De blauwgroene, ellipsvormige blaadjes zijn getand en hebben een lichte komkommersmaak, ook iets nootachtigs,waardoor de fijngesnipperde blaadjes een kruidige toets geven aan een dipsaus of in salades.

Door de looistoffen, saponinen is kleine pimpernel bloedstelpend en vochtafdrijvend. Beperk het gebruik als je problemen heb met maag, gal of lever.

2 gedachtes over “Kleine pimpernel

Geef een reactie

