Verkoudheid

In september ben ik telkens weer meer vatbaar voor verkoudheden, het wordt kouder, regen, wind, en ik wil nog niet echt toegeven dat de zomer bijna op zijn eind loopt.

Door de marathontrainingen loop ik door weer en wind, mijn weerstand wordt een beetje aangetast. Een kriebel in de keel en een loopneus zijn voor mij het signaal om even gas terug te nemen. Mijn remedie tegen een opkomende verkoudheid … thee, gember, appelsap, citroen, honing en rust …

Heb je koud en wil je niks liever dan onder een warm fleece dekentje in de zetel kruipen, drink dan warm appelsap met gember en citroen, een mespuntje kaneel, enkele kruidnagels en een lepel honing .. je lippen staan ervan in brand maar het werkt verwarmend. Veel vitaminen om de verkoudheid zo vlug mogelijk te laten genezen.

Drink ’s morgens een aftreksel van heemst (bij voorkeur de wortel), smalle weegbree, moerasspirea, kamille en een beetje lavendel met een scheutje honing.

  • Smalle weegbree bevat veel looistoffen en slijmstoffen, hierdoor wordt het slijm in de luchtwegen opgelost
  • Heemst, vooral de wortel, bevat veel slijmstoffen, heeft een verzachtende werking op de luchtwegen, is ontstekingsremmend
  • Kamille is rustgevend en ook ontstekingsremmend
  • Moerasspirea is bloedreiningend, bevat salicylzuur (zit ook in aspirine). Een natuurlijke pijnstiller.
  • Lavendel werkt rustgevend, heeft een pijnstillende werking en voeg ik vaak toe aan mijn theemengsels voor de smaak.

Veel slapen en af en toe een saunabeurt doen dan wonderen. 

Een gedachte over “Verkoudheid

Geef een reactie

