Broccoli, een supervoedingsmiddel

Zo wordt broccoli beschreven in “De geneeskrachtige plantengids” van Helen Farmer-Knowles. Een klein handig boekje, waar de kracht van kruiden, bomen, groenten en bloemen wordt beschreven.

Broccoli is een uitstekende bron van vitamine K, C, A, B6 en E, voedingsvezels en verschillende mineralen zoals fosfor, kalium en magnesium.

Onze soep van de dag: broccoli-linzen soep. Wat doe je met linzen, ik kende het niet, had er al veel van gehoord, heb ooit eens een linzensoepje (wat meer een papje was) gegeten wat mij niet echt goed bekomen was. Kortom, ik was er geen fan van.

Tijdens de lessen voedingsleer werd mijn interesse weer aangewakkerd, linzen zijn heel voedzaam, worden vaak gebruikt in vegetarische gerechten en zitten boordevol vitaminen. Het proberen waard, eerst een beetje verborgen in mijn soep, zodat mijn huisgenoten niet echt merken wat er in zit.

Broccoli-linzen soep
Broccoli-linzen soep

Voor mijn broccoli-linzensoepje gebruikte ik

  • 2 preistokken
  • 2 kleine wortels
  • 1 middelgrote ajuin
  • 1 grote broccoli
  • 50 gr linzen
  • bouillonblokje
  • een beetje olijfolie
  • peper en zout

Koken, de mixer erin en opdienen .. heel simpel. Om het soepje nog wat pit te geven voegde ik er wat peterselie en gerookte zalm aan toe. Een scheutje room maakt het plaatje helemaal compleet (maar dat had ik helaas niet meer in huis).

Smakelijk !!!

Geef een reactie

