Daar gaan we dan …

Een gelukkig, vreugdevol en gezond 2013, maar eerst even terugblikken.

Het eerste jaaroverzicht van Valeriaan. Mijn laatste jaaroverzicht dateert van 2010, toen nog een loop-jaaroverzicht .. waarom heb ik er in 2011 geen gemaakt. Verschillende redenen:  gesukkel met een loopblessure, een verlies in de familie, een ommekeer en mijn  tocht naar kruiden.

20120906-065510.jpgJanuari werd ingezet met een serieuze portie studeerplezier, examen kruidenleer begin januari. Daarna volgden enkele workshops aromatherapie, zelf experimenteren met zalfjes, bodymelk en geurtjes.

Mijn goede voornemen om meer te gaan sporten werd in April beloond met de Antwerp 10 miles. In het ondoordachte opwelling liet ik mij overtuigen om mee te doen aan de 1000 km van kom op tegen kanker. Ik kocht een paar klikpedalen voor mijn koersfiets en begon te trainen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik enkel ging trainen als het 25 graden was en de zon scheen en als ik tijd over had .. Kortom, ik ben slechts 2 keer gaan trainen. Daar gingen mijn goede voornemens. Door een te drukke agenda, vooral door allerlei kruiden-workshops, kruidentuin-bezoeken en het weinige trainen gaf ik forfait voor het KOTK event. Als ik iets doe wil ik het goed doen en met een slepende knieblessure wou ik niet al te veel risico’s nemen.

IMG_9841Begin mei ging is samen met mijn moeder op weekend naar Bingen. De Disidodenberg die toch wel indrukwekkend was, de natuur, het hart van Hildegard von Bingen, het kinderdorp. Een georganiseerde reis door Danielle Houbrechts. Een prachtig weekend, vol nieuwe indrukken, lieve mensen en inspirerende plaatsen.

IMG_0324Einde mei trokken we voor het eerst zonder kinderen naar de Provence. De provence reis stond vooral in het teken van Kruiden. La Garde-Adhemar, de Lavendelroute, Sault, een bezoekje aan een destillerie. Ook de Mont-Ventoux lag op onze route.

De Dodoenstuin in Schilde kreeg een onderhoudsbeurt en om onze kennis nog wat uit te breiden staken we een handje toe. De herboristen-in-spe zorgden voor het wieden, verplanten en aanplanten van kruiden. Als beloning voor onze diensten mochten we af en toe een stekje meenemen. Via een vorm van plantenruil kreeg mijn kruidentuin ook een beetje vorm.

Ondertussen had ik mij laten overtuigen om nog eens deel te nemen aan de marathon in Eindhoven op 14 oktober. Mijn knie- & heupblessure waren nog geen verleden tijd, maar ik bleef positief. Ik nam contact op met een kinesist-osteopaat en startte met een intensieve behandeling. Midden juli kreeg ik het groen licht om met mijn marathontraining te starten. Vakantie aan zee leverde weer mooie plaatjes op tijdens mijn kruidenfietstocht.

In augustus werden de loopkilometers opgevoerd. In september, bij het nieuwe schooljaar, werd mijn interesse in gezonde voeding aangewakkerd. Ik begon te experimenteren met voeding. In die periode van sport, voeding ontstond het idee om mijn kruidenkennis op te splitsen in Kruiden & Relaxatie, Kruiden & Sport (door mijn sportblessure) en Kruiden & Voeding (een gezonde voeding is de basis van een gezond leven).

Naast de looptrainingen, het begin van het nieuwe schooljaar, startte ook de cursus aromatherapie bij Netelvuur. Een toffe groep, mensen met dezelfde passie, dezelfde dromen. Ik wil veel leren en liefst zo vlug mogelijk. Niet altijd gemakkelijk als je werk en gezin moet combineren. Af en toe moet je dan prioriteiten stellen.

Op 14 oktober liep ik dan mijn 6e marathon in Eindhoven samen met Jess & Dillie en nog vele andere webloglopers. Door mijn minimale voorbereiding had ik geen al te hoge verwachtingen, gewoon lopen en genieten, een tijd was niet belangrijk. Ik genoot van de eerste tot de laatste kilometer. En meer, ik maak zelfs plannen voor een volgende ..

In November viel alles een beetje stil, druk op het werk, lopen was geen prioriteit meer, mijn kruidentuin lag er een beetje zielig bij. Maar als kruiden een passie is maak je er tijd voor. De Valeriaan werd zorgvuldig verplant. Het kleine plantje dat ik in het voorjaar had gevonden was immers uitgegroeid tot een grote plant met veel uitlopers.

IMG_1673December, uitkijken naar de vakantie, de studenten verwennen tijdens hun studies. Kadootjes maken voor familie en vrienden en vooral rust, veel lezen, mijn eindwerk afwerken.

En zo zijn we bij 2013 aangekomen .. goede voornemens en plannen? Natuurlijk ..

  • Studeren, aromatherapie, massagetechnieken, reflexologie, workshop volgen en misschien ook geven, mijn blog aanvullen, eindwerk afmaken, opleiding herborist afwerken.
  • Sporten: een marathonneke lopen met mijn schoonbroer, als alles goed verloopt doen we dat in Amsterdam en gaan we met de ganse familie op stap. Als de conditie goed genoeg is na de Antwerp marathon wil ik een poging doen om de Mont-Ventoux op te lopen. Zwemmen, wandelen en fietsen moeten zorgen voor wat afwisseling
  • Gezond eten
  • Veel lezen
  • Genieten van elke dag

Tot gauw !!!!

7 gedachtes over “Daar gaan we dan …

Geef een reactie

