Mijn kruidentuin in januari

Toen ik eerder deze week terug thuis kwam na een rondje joggen zag ik jonge blaadjes Sint Janskruid, kleine blaadjes Echinaceamierikswortel topjes komen ook al piepen, de bosaarbei heeft flinke uitlopers, bieslook begint te groeien en ik vond enkele frisse blaadjes van de rode bloedzuringKleine pimpernel is nooit weggeweest, rozemarijntijm hebben de voorbije winterperiode ook al overleefd en mijn citroenmelisse begin ook al te groeien. Engelwortel wordt ook al zichtbaar. Enkel valeriaan beseft nog niet dat het bijna lente is

5 gedachtes over “Mijn kruidentuin in januari

  1. Mijn kruidentuin heeft de winter niet overleefd… Ik had mijn bakken binnen gezet in de hal, omdat ik dacht dat er genoeg licht zou zijn (jij bent toen net langs geweest denk ik?)…
    maar helaas, niet dus… In no time begonnen ze te verpieteren en bovendien hadden ze geweldig veel last van bladluizen, terwjil er binnen geen natuurlijke vijand was om die op te peuzelen.. Ach ja, in de lente koop ik gewoon nieuwe plantjes bij het tuincentrum.

    Wat ik dit jaar wil:
    – salie
    – tijm
    – rozemarijn
    – 1 soort peterselie (de krullerige vond ik precies toch lekkerder dan de platte)
    – 1 soort munt

    en ik ben ook van plan om rucola te zaaien in één van de bakken, naar het schijnt gaat dat ook 🙂

    1. Ik heb al het bovenstaande in bakken gezaaid en geoogst, je kan ook nog kerstomaatjes zetten, ik kon ze zelfs niet opkrijgen. Courgette lukt ook, maar neemt veel plaats in en ik kreeg het niet op tijd op. Verder ook leuk en te zaaien in potten : bonenkruid.
      Ik doe eerst een binnenkweek met zaadjes en koop geen plantjes. Ik denk dat de plantjes dan sterker zijn. De tomatenplantjes die ik dan buiten zet doe ik eerst onder een stolp om te wennen. Maar plantjes kopen kan inderdaad ook. Salie kan je ook verbranden, dat geeft een typische geur. Ik heb een vriendin die dat doet om zogenaamd haar huis te zuiveren.

  2. Ik denk – heb hier ook een tuintje – dat er nog een barre periode komt, ze hebben toch echt nog een koudeprik voorspeld. Ik durf dan weer eens de stolpen bovenhalen. Veel succes !

Geef een reactie

