Valeriaan Relax Siroop

Na lang zoeken, lezen, surfen en vooral nadenken en dan weer twijfelen, heb ik eindelijk de knoop doorgehakt. Voor onze opleiding Herborist heb we de opdracht gekregen om een monografie van een plant te maken, alsook een praktische proef. De plant die ik heb gekozen, hoe kan het ook anders, is Valeriaan. Dat was al beslist nog voor ik aan de opleiding begon. Valeriaan is een boeiende plant en heeft zoveel mogelijkheden, maar de geur houdt mij steeds tegen.

Voor mijn praktische proef  gaat het verschillende richtingen uit. Een workshop over slapen, een relaxatie-pakketje met oa de ValeRelax siroop, een rustgevende thee, een mengsel voor een voetbadje en een hop-lavendel kussen.

Valeriaan Relax Siroop – ValeRelax

DSC08596

DSC08597

Ingedriënten

  • 1 liter water
  • 20 gr gedroogde kruiden (Valeriaan, Citroenmelisse, Hop, Lavendel, Passiebloem, Slaapmutsje)
  • +/- 800 gr suiker (meer suiker maakt je siroop dikker)
  • Glycerine (om de etherische olie in op te lossen)
  • Etherische oliën (Valeriaan, Mandarijn, Zoete Sinaasappel)

Gedroogde valeriaan heb ik een dag op voorhand in water laten trekken (=koud maceraat – laat dit 8 tot 10u staan). De inhoudsstoffen worden opgenomen in het water. Al na enkele uren zie je het water  donkerder worden.

Het kruidenmengsel overgiet ik met kokend water en laat dit 10 minuten trekken met gesloten deksel. Het kruidenmengsel zeef ik en het vocht, samen met het aftreksel van valeriaan warm ik op.

Ik voeg de suiker toe aan het infuus en blijf hierin roeren tot ik een stroperige massa heb. (ong 4 tot 5 minuten). Ik voeg eventueel nog wat suiker toe indien te lopend. Laat dit mengsel afkoelen tot ongeveer 30 – 40°C. 

Afhankelijk van de hoeveelheid vocht (na oplossing van suiker), vul ik mijn flesjes en voeg er de etherische olie aan toe. 

Bewaar de siroop in goed afgesloten flesjes in de koelkast, door de etherische olie blijft de siroop tot een maand goed.

Neem voor het slapen gaan een soeplepel Valeriaan-siroop “ValeRelax” of voeg het toe aan je dagelijks kopje relax-thee.

Slaapwel !!!

Geef een reactie

