Uitgebloeide valeriaan

DSC08335

Valeriaan officinalis was het onderwerp van mijn eindwerk (herboristenopleiding) en valeriaan was één van de eerste planten in mijn kruidentuin.

Een leerrijke ervaring in het eerste jaar, ook de groei en de ontwikkeling van de plant in het 2e jaar waren enorm interessant. Ondertussen staat de kruidentuin vol met valeriaan en ik vrees dat ik in het najaar toch wel enkele plantjes of beter wortels zal moeten verwijderen.

IMG_2926

Wat mij vooral opviel was de bloem in eerste instantie ingerold is,  vormt nadien kelkje en gaat dan over in een vederlicht pappus (licht pluizig), wat dan zorgt voor de verspreiding van de vrucht. Vorig jaar kon ik dit helaas niet zien omdat er te veel beestjes in mijn planten zaten en ik de bloem heb verwijderd. Dit jaar heb ik volgehouden (weer beestjes), maar het “pappus” heb ik wel gezien. Prachtig.

De lichtbruine vruchtjes vertonen vier ribben en hebben een haarkroon van vertakte witte haren waarmee ze door de wind worden verspreid. Ik merkte de laatste weken heel wat pluisjes in mijn tuin, volgende jaar een tuin vol met Valeriaan?

Een plant vol kracht en energie, en zo veel toepassingen. Het verbaast me niet dat men in de middeleeuwen de plant “all heal” noemde.

Geef een reactie

