Zeep experiment

IMG_0549IMG_0552Het is me eindelijk gelukt, ik heb zeep gemaakt, na veel tips en vooral waarschuwingen ging ik zondag aan de slag.

Plastiek handschoenen tot aan mijn ellebogen, een veiligheidsbril, een schort,  als ik een helm had had ik die misschien ook nog opgezet. De waarschuwingen op internet en in mijn boeken hielden mij tegen om aan dit experiment te beginnen.

Voor zeep gebruik je natriumhydroxide of “ontstopper”, dit voeg je bij het water en zo bekom je natronloog. Lijkt simpel, maar de juiste hoeveelheden zijn enorm belangrijk en hiervoor gebruik ik een zeepcalculator.

De loog maakte ik voor alle veiligheid buiten, er komen namelijk irriterende dampen vrij als je de natriumhydroxide bij het water voegt. Door de reactie met het water warmt de vloeistof op tot boven 90°C. Terwijl dit afkoelt, verwarm je de oliën (au-bain-marie) tot 50°C. Van zodra beide vloeistoffen 50°C bereiken doe je de loog bij de olie.

Om te vermijden dat je lang moet mixen, gebruik je best een handmixer. Het mengsel is klaar als het lijkt op room, dit wordt ook “tracing” genoemd. Doe de zeep in de vorm er laat dit 24h rusten. Is de zeep hard dan haal je het uit de vorm en kan je er vormpjes mee maken. Laat dit nog een 3 tal weken rusten vooraleer ze te gebruiken.

Het is gemakkelijk, maar je moet vooral voorzichtig zijn. Een duidelijke uitleg over zeep maken heb ik gevonden bij http://zeep.vanderleden.com, waar ik ook de calculator heb gevonden.

Voor mijn zeeprecept gebruikte ik:

  • 20 %   Kokos olie, Kokos vet [Sodium Cocoate ] : 50 gram
  • 40 %   Olijfolie [Sodium Olivate ] : 100 gram
  • 40 %   Amandel olie [Sodium Almondate ] : 100 gram
  • NaOH: 34 gram
  • Water: 92 gram
  • 20 druppels lavendel (die ik na de “tracing” heb toegevoegd)

Met de zeepcalculator en het basisrecept kan ik nu aan de slag met allerlei vormpjes, kleurtjes en geurtjes. Weeral een nieuwe ontdekking in mijn Herbs & Life wereldje.

Waarschuwing (bron zeep.vanderleden)

Natriumhydroxide is een sterk bijtend spul en kan ernstige brandwonden veroorzaken, laat staan als je het in je ogen krijgt.  Als je natronloog maakt doe dat dan met koud water, met warm of heet water maak je kans op een spectaculaire vulkaanuitbarsting. Uiteraard geldt dus ook hier: buiten bereik van kinderen of huisdieren houden!

Krijg je toch beetje natronloog op je huid: geen paniek, niets aan de hand. Afspoelen met veeeel water of desnoods een beetje azijn. Onze huid is taai genoeg om er eventjes tegen te kunnen. Krijg je het in je ogen of slik je (of iemand) het in, ga dan onmiddellijk naar een dokter en neem het etiket mee.

Een gedachte over “Zeep experiment

Geef een reactie

