Waterkefir, verfrissend en gezond !!

foto 1-5Waterkefir, een frisse limonade maar vooral een energiek drankje voor meer vitaliteit. Het wordt gebruikt om de ontzuren en om verstoorde darmen weer in balans te krijgen. Het is een natuurlijk product dat al eeuwen wordt gemaakt en gebruikt. 

Voor 1 liter waterkefir gebruik je 1 liter water, ongeveer 100 gr kefirkorrels, 5 lepels rietsuiker (of een andere zoetstof zoals ahornsiroop, rijstsiroop of agavesiroop). Verder voeg ik er gedroogde vruchten aan toe, rozijnen, veenbessen, dadels of incabessen. Af en toe varieer ik met gedroogde kruiden, zo heb ik al lavendelkefir en hibiscuskefir gemaakt. Vandaag koos ik voor de variatie met engelwortel.

Ik laat dit ongeveer 2 dagen staan waarna ik de kefir zeef. Om de smaak nog iets pittiger te maken voeg ik er het sap van een halve citroen aan toe en bewaar ik het drankje in de koelkast. 

De kefirkorrels kan je opnieuw gebruiken, maak je geen nieuwe kefirdrank dan vul je een bokaal met water, voeg de korrels er aan toe en bewaar dit in je koelkast. Zo laat je de korrels slapen. 

Meer informatie over waterkefir kan je vinden op http://www.waterkefir.net

 

 

2 gedachtes over “Waterkefir, verfrissend en gezond !!

  1. Hallo, ik ben op zoek naar producten om te ontzuren. Ik ben nu bezig met waterkefir maar jee wat een lucht krijg ik daar van. Is dit wel normaal? Ik ben nu 2 maanden bezig maar het trekt niet echt weg. Zou het wel goed voor mij zijn? Ik ga wel goed naar het toilet. Of zou ik iets anders moeten doen om te ontzuren dat dit te heftig is voor mij!
    Zie graag uw mening tegemoet.
    Vr. Gr Katinka Koning

    1. Beste Katinka, ik heb ook al gemerkt dat er een rare geur hangt, maar ik neem nooit de kefir 2 maanden achter elkaar. Het beste is om af en toe een pauze in te lassen. Ontzuren of ontslakken zou je best niet te lang doen. Een zuiveringskeur in de lente en in de herfst is vaak voldoende om te reinigen. Ik zou dit nooit langer dan een week doen.

Geef een reactie

