Na een een druk voorjaar, veel werk, cursus herboriste en aromatherapie, mijn eindwerk en een examen kruidenleer hadden we eindelijk vakantie. Ik had 1 dag om alles voor te bereiden en in te pakken.

Zaterdagmorgen waren we klaar om te vertrekken. Onze eerste halte was La Maison du Moulin, een prachtig domein, uitgebaat door Belgen. Mooie kamers,  groot zwembad, gezellig ingerichte ontvangstruimte, een echte droom. De gastheer verwelkomde ons onmiddellijk met een karaf rosé en olijven.

De volgende morgen werden we wakker met de zon, maar nog steeds koud met een scherpe wind. De gastvrouw maakte  een uitgebreid ontbijt klaar met pannenkoeken, broodjes, zelfgemaakte confituur, eitjes, koekjes. Rond 10h vertrokken we richting Bédoin, waar we de volgende nachten zouden doorbrengen. Hotel Des Pins, een hotelletje net buiten het centrum en vooral gericht op de fietser.

Bédoin stond vooral in het teken van de Mont Ventoux. Eerst deden we de route met de auto, toen we boven aankwamen zaten we in de mist, 10 meter zichtbaarheid en 0 graden. De volgende ochtend scheen de zon en mijn man was al vroeg op voor zijn uitdaging. Na het ontbijt reden we richting vertrek, een drukte van jewelste, want net die dag was er een evenement van “Lopers/fietsers/wandelaars tegen MS” een organisatie van Nederland met heel veel auto’s en toeschouwers.

Frank Ventoux

Het was zwaar, maar hij hield vol, veel drinken, af en toe even recupereren, de koude trotseren. Ik volgde hem met de auto, maar wist dat hij diep zou gaan. Na 21 km bereikte hij de top van de Ventoux, moe maar voldaan. Om de spieren terug los te maken kreeg hij een massage met een sportmengsel van sesamolie met laurier, zoete marjolein, pepermunt en gember, met nadien een behandeling met de sport- bodymelk.

IMG_2812’s Avonds reden we richting Crillon Les Bains, een klein dorpje op een berg.

Na het Mont Ventoux avontuur, zetten we onze tocht verder, deze keer richting Sault. Vorig jaar bezochten we daar Plant d’Arom, waar ik hydrolaten, olijfolie en etherische oliën kocht.

Ferrassieres stond ook op ons programma met een bezoekje aan Chateau de la Gabelle. Dit domein zat in de “Provencereis” van Daniëlle Houbrechts en was enkele jaren geleden te zien op Vlaanderen Vakantieland. Een prachtig kasteel, maar het zag er een beetje verlaten uit. Ik had graag de gastvrouw even gezien, maar het was er muisstil, geen levende ziel te bespeuren (lees ik te veel thrillers). Op de wekelijkse markt in Sault kocht ik gedroogde lavendel en lavendin.

IMG_2863IMG_2852De volgende ochtend reden we naar Nyons, het mekka van de olijfolie en lavendel. Het adres van distellerie Blue Provence leidde ons naar Jardin d’aromes, een wandelpromenade, een kruidentuin, zomaar langs de weg, met een distillatie opstelling in het midden.

IMG_2878Na het lezen van de Olijfboomtherapie (Birgit Frohn) kon een boekje aan Moulin d’olive niet ontbreken op ons programma. Deze molen bestaat al sinds 1750 en bevindt zich tussen “Pont Roman” en de wandelpromenade van Nyons.

Een mooie afsluiter van onze trip.