Lavendelreis – 27 mei 2012

Terras MaconZondagmorgen, half 10, na een ontbijt met de kinderen vertrokken we richting zuiden. Overnachting in Macon na een reis van 700 km met de wagen. Tegen de avond brak er een zwaar onweer los boven Macon en werden we haast van het terras weggeblazen. Na een hapje en een drankje in de bar en een rustige nacht hadden we nog een 200 km te gaan voor onze eerste stop in La Garde Adhemar en de Jardin Botanique.

valeriaan

La Garde Adhemar ligt op nauwelijks drie km van de autosnelweg, boven op een berg. Een pittoresk dorpje met enkele winkeltjes, één restaurent, een kruidenier met bank, post-service. Een dorpje  waar precies de tijd heeft stilgestaan. Achter de kerk, tegen de berg, ligt de Jardin Botanique waar meer dan 200 kruiden in terrasvorm zijn ingedeeld. Ook Valeriaan vinden we daar terug.

mont ventouxNa La Garde Adhemar reden we richting Sault langs de toen nog groene lavendelvelden. De Mont Ventoux trok onze aandacht, veel fietsers, veel motors, prachtige natuur. Sault bleek ook een klein stadjes te zijn, maar wel één van de startpunten van de Mont Ventoux fietstoeristen.

month ventouxDe volgende ochtend waren we al vroeg op pad. De top van de Mont Ventoux konden we niet links laten liggen. Zowel mijn man als ik wilden weten waarom elke fietser de Mont Ventoux wil beklimmen. Vanuit Sault is het ongeveer 26 km naar de top van de Ventoux, Met de auto trokken we die berg op .. met veel schaamte, want de fietsers die we passeerden moesten stevig trappen. Boven aangekomen was de temperatuur gedaald tot 10 graden. De top is adembenemend, een maanlandschap, de heldere blauwe lucht, een plaatje als in de boekjes. een eenzame fietser bereikt de top, wij staan daar helemaal alleen, je hoort niks, een puur moment. De tocht naar beneden ging iets vlotter. Ik zie mij nog niet naar boven fietsen, dan zou ik liever lopen, mijn man wil de uitdaging wel aannemen. Volgende jaar staat hij met zijn fiets bovenaan de mont ventoux en ik waarschijnlijk met de auto.

Bij de afdaling van de route zorgden we ook voor een “kruidenintermezzo”.

Eén van de hoogtepunten van onze Provencereis in Mei was het bezoek aan de distillerie Arôma’Plantes in Sault, aan de voet van de Mont Ventoux. Het was nog vrij vroeg in de morgen en alles verliep nog op een Provence tempo. Het domein lag er nog een beetje slaperig bij. Het leek alsof de distillerie gesloten was. Het was toen al 11u. De deur was gesloten, maar “bij afwezigheid” moest er worden gebeld.

Een vriendelijk mevrouw verwelkomde ons en was direct bereid om hun distilleerproces uit te leggen. Ik ken het proces enkel vanuit de boeken en nu werd het werkelijkheid. Ze sloot de deur van haar winkel en volgden haar naar één van de bijgebouwen. Het distilleerproces was niet in werking omdat de planten op dat moment in de container te drogen lagen. Door de aanhoudende regen van de voorbije weken waren de planten heel vochtig en voor een goede distillatie moet de planten goed droog zijn.

Ze toonde ons ook een flesje met het resultaat, de etherische olie lichter is dan het hydrolaat en drijft op het hydrolaat. Het hydrolaat onderaan. Dit gebeurt ook zo in de tank was de vloeistof wordt opgevangen.

Haar winkeltje stond vol met leuke accessoires, kruidenkussentje, geurlampjes, geurkaarsen, hydrolaten, etherische olie, koekjes en snoepjes. En dan moet je keuzes maken en je beperken tot een kleine voorraad lavendelolie, hydrolaat en siroop. De verleiding was heel groot om nog wat extraatjes mee te nemen, maar dat zal voor volgend jaar zijn.

MoustiersNadien richting Moustiers St Marie, 100 km richting Gorges de Verdon. 100 km langs lavendel, klaver, papaver, salievelden. Ook reden we door pittoreske dorpjes waar we soms ommekeer moesten maken omdat de gps ons in steegjes stuurde waar je amper doorkon.

La Ferme RoseIn vergelijking met juli is Moustiers einde mei heel rustig en in La Ferme Rose vonden we al gauw een kamer. Elke kamer heeft een verschillend thema en geurtje. De eigenaar, een verzamelaar van oude spullen, koffiemolens, strijkijzers, oude tv’s, theatherstukken en ook een oude slijpmolen, een molen zoals mij grootvader destijds gebruikte om zijn messen te slijpen.

De volgende ochtend beslisten we om nog een nachtje bij te boeken en trokken we richting Valensole, naar de plaatselijk markt. Via het plateau van Valensole, vol met lavendelvelden, belandden we letterlijk in de velden. GPS had ons de kortste route voorgesteld en die verliep dan ook helemaal door de velden.

Verder dan Riez zijn we niet gereden, aangezien daar ook markt was. Lavendel, groenten, fruit, honing .. een typisch provencaals marktje.

Het weer was nog steeds schitterend en we trokken richting Gorges de Verdon, op 5 km van ons hotel. De jojobaolie met natuurlijke beschermingsfactor 4 blijkt toch te werken. Een wandeling richting velden zorgde voor een extraatje .. valeriaan in de beek en eindeloze velden en rust.

Tegen de avond trokken we terug naar Moustier, waar we in een verlaten straatje het aroma-winkeltje van ons hotel vonden, maar ook een restaurant waar de vrouw des huize voor de nodige versieringen had gezorgd. Oude tafels en stoelen, flessen, karaffen beschildert met lavendel, roosjes .. Zelfs het toilet was versierd en geparfumeerd met lavendel. Na het eten belandden we in een slapend Moustiers, om 20h was alles gesloten, op enkele restaurants na, was er niks meer te beleven, zelfs geen ijsjes. Het terras aan ons hotel zorgde voor de afsluiter van de avond, met op de achtergrond het geluid van de krekels en vogels.

Op onze laatste dag deden we een wandeltocht richting Gorges de Verdon, 6 km door het bos, langs een riviertje. Totaal 13 km. Na de middag uitrusten aan het zwembad. Tegen de avond reden we nog richting Salles de Verdon en Aups (waar we een aantal jaren geleden verbleven). De Verdon is toch één van de mooiste streken van de Provence.

Vrijdag heel de dag in de auto en tegen de avond waren we terug thuis. De studenten hadden ons niet echt gemist, in tegendeel, ik denk dat het voor hun beter was dat we niet thuis waren. Zo is de afleiding ’s avonds niet zo groot en wordt er meer gestudeerd.

De provence blijft boeiend .. en hier komen we zeker nog terug ..