Waterkefir, verfrissend en gezond !!

foto 1-5Waterkefir, een frisse limonade maar vooral een energiek drankje voor meer vitaliteit. Het wordt gebruikt om de ontzuren en om verstoorde darmen weer in balans te krijgen. Het is een natuurlijk product dat al eeuwen wordt gemaakt en gebruikt. 

Voor 1 liter waterkefir gebruik je 1 liter water, ongeveer 100 gr kefirkorrels, 5 lepels rietsuiker (of een andere zoetstof zoals ahornsiroop, rijstsiroop of agavesiroop). Verder voeg ik er gedroogde vruchten aan toe, rozijnen, veenbessen, dadels of incabessen. Af en toe varieer ik met gedroogde kruiden, zo heb ik al lavendelkefir en hibiscuskefir gemaakt. Vandaag koos ik voor de variatie met engelwortel.

Ik laat dit ongeveer 2 dagen staan waarna ik de kefir zeef. Om de smaak nog iets pittiger te maken voeg ik er het sap van een halve citroen aan toe en bewaar ik het drankje in de koelkast. 

De kefirkorrels kan je opnieuw gebruiken, maak je geen nieuwe kefirdrank dan vul je een bokaal met water, voeg de korrels er aan toe en bewaar dit in je koelkast. Zo laat je de korrels slapen. 

Meer informatie over waterkefir kan je vinden op http://www.waterkefir.net

 

 

Geplaatst in Kruiden en voeding | Tags: , , , , , , , , | 2 reacties

Workshops najaar 2014

Heb je volgende data al genoteerd ?

  • woensdag 22 oktober 19.00 – 22.00h – Slapen en relaxen natuurlijk
  • woensdag 19 november 19.00 – 22.00h – Mooi natuurlijk
  • woensdag 17 december 19.00 – 22.00h – Mooi natuurlijk in kerstsfeer

Meer details volgen nog !!

Hierbij alvast een kort filmpje over mezelf, de ingrediënten en de werkwijze.

Organiseer je graag een avondje met vrienden, collega’s of met je vereniging, stuur me dan een mail en ik bekijk jouw wensen.

Veel plezier.

Edith

Geplaatst in Aromatherapie, Basisoliën, Etherische Oliën, Kruiden, Kruiden en relaxatie, Lichaamsverzorging, Workshop | Een reactie plaatsen

Herbs & Life

Oeps …

Onlangs kreeg ik berichtjes in mijn mailbox omdat jullie op zoek waren naar mijn recepten. Geen nood, de meeste van de recepten en kruidenfiches zijn verhuisd naar

www.herbsandlife.be 

Wil je nog meer .. hou dan vooral mijn website in de gaten. Er worden 3 workshops gepland in het najaar !!

  • Gezond slapen, natuurlijk
  • Heb je huid lief
  • Lichaamsverzorging in kerstverpakking

Ondertussen wens ik jullie nog een mooie zomer !!

Edith

 

Geplaatst in Kruiden | Tags: , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Scrubs voor een gladde huid

Onze huid is zo opgebouwd dat er continue nieuwe huidcellen worden aangemaakt. Om de 3 tot 4 weken worden alle cellen vernieuwd en worden de oude huidcellen op een natuurlijke manier afgevoerd. Dit gebeurt tijdens het wassen of door kleding die tegen je huid schuurt. Echter niet alle oude huidcellen gaan op deze manier weg en dan is een scrub een mooie oplossing. Door regelmatig te scrubben worden de nieuwe huidcellen zichtbaar, de huid is gladder en glanzender, de doorbloeding wordt gestimuleerd.

image-5imageIngedriënten: hydrofiele olie (amandelolie + 15% emulgator), kokosolie, bijenwas en dode zeezout en etherische oliën naar keuze.

Het dode zeezout wordt best eerst fijngemaakt in de blender, het fijne zout is aangenamer om uit te smeren. Nadien verdeelde ik het zout in verschillende potjes.

image-1 image-6

image-2Smelt de kokosolie en de bijenwas au bain-marie en verwarm de hydrofiele olie. Nadien voeg je deze 2 samen en meng je dit tot een heldere vloeistof.

 

image-4

Meng het oliemengsel onder het dode zeezout, na afkoeling voeg je de gewenste etherische oliën toe. Ik koos voor 4 verschillende toepassingen.

  • Scrub met lavendel officinalis voor het verzachten van de huid, zorgt voor een betere bloeddoorstroming en is heilzaam bij pijnlijke spieren en gewrichten.
  • Scrub met roosgeranium, een streling voor de huid, die bovendien onstekingswerend en schimmelwerend werkt.
  • Scrub met lavendel en zoete marjolein, die perfect samengaan om bij stress het lichaam in balans te brengen. Beide oliën werken kalmerend op het centrale zenuwstelstel.
  • Scrub met zoete marjolein, pepermunt en ylang ylang, een mooie synergie voor het hart.

Een tip voor een cadeau misschien !!

Geplaatst in Aromatherapie, Basisoliën, Etherische Oliën, Kruiden, Kruiden en relaxatie | Tags: | Een reactie plaatsen

Nieuwe dagcrème met roosgeranium

Het is weer even geleden. Mijn monarda dagcrème, die ik al een aantal maanden gebruik  was op en al de andere potjes die nog in mijn koelkast stonden vertoonden al een lichte verkleuring. Ik was toe aan een nieuwe crème en een nieuw geurtje.

Voor elk potje dat ik maak hou ik telkens een tweede apart om de houdbaarheid te controleren. Doorgaans blijft een dagcrème of bodymilk  3 tot 4 maanden goed, maar de crèmes die ik nog had staan waren zeker 6 maanden oud. Potjes werden netjes gereinigd, gespoeld met alcohol en klaargemaakt voor nieuwe versies.

fotoAls basis voor mijn nieuwe dagcrème gebruikte ik een mengsel van teunisbloemolie, arganolie en jojobaolie met daarbij hydrolaat van oranjebloesem. Om het geheel af te werken koos ik voor de etherische olie van Roosgeranium.

689-rose-geranium-645x425-1Roosgeranium heeft een antiseptische werking en heeft wondgenezende en schimmelwerende eigenschappen. De olie wordt vaak gebruikt bij brandwonden, couperose, blauwe plekken, acne, littekens, eczeem, onzuivere huid maar ook bij stress en vermoeidheid.

  • Arganolie, ook bekend als Marokkaans goud, is een zeer voedzame olie die wordt gebruikt voor de rijpere huid.
  • Jojoba-olie reguleert de vochtbalans van de huidcellen, remt de talgproductie en is daarom geschikt voor zowel een droge als een vette huid. De olie beschermt de huid tegen weersinvloeden, heeft een natuurlijke zonnebeschermingsfactor 4 en zorgt ervoor dat de huid langer bruin blijft.
  • Teunisbloemolie helpt bij een droge en gevoelige huid, bij brekende nagels, eczeem en acne.

 

 

Geplaatst in Acne, Basisoliën, Etherische Oliën, Kruiden, Lichaamsverzorging, Workshop | Een reactie plaatsen

Lentezuivering

Ik ben al vaak aan een detox-kuur begonnen maar meestal haal ik het eind van de dag niet. In de namiddag begint gewoonlijk het hongergevoel en krijg ik barstende hoofdpijn en als ik aan het avondmaal begin dan is het meestal al om zeep.

Deze keer had ingeschreven voor een lentezuivering met begeleiding. Veerle Waterschoot organiseert al verschillende jaren de lentezuivering op je eigen ritme, het voordeel is dat je dit thuis kan doen. Eén dag voor de echte start kwamen we met z’n allen samen voor een korte uitleg over de producten, de voeding, rituelen en de lichaamsoefeningen.

De start van mijn lentezuivering begon op donderdagavond. Na het avondeten heb ik niks meer gegeten, de echte start begon op vrijdagmorgen. Ik had die dag met een vriendin afgesproken en had haar wel op voorhand had ingelicht.

Dag 1

IMG_1519Mijn ochtendritueel bestond uit “gras lopen”, na de mooie zonnige lentedagen was het vrijdag terug koud en het regende. Op blote voeten buiten in het gras lopen was niet echt leuk, heel koud en mijn voeten waren nadien ijsklompen. Daarna nam ik een glas lauw water met een koffielepel citroensap en een beetje honing. Voor het douchen stimuleerde ik de lymfen en verwijderde ik de schilfertjes op de huid door droog te borstelen. Als ontbijt nam ik 2 knäckebroodjes met een beetje honing met daarbij een kruideninfuus van brandnetel en goudsbloem.

IMG_1521Mijn middagmaal bestond uit zilvervliesrijst met postelein, bieslook, zevenblad en brandnetel klaargemaakt. Mijn vriendin had nog wat salade, tomaatjes en een appel voor me klaarstaan. Verder kruidenthee en water.

Kort na de lunch kreeg ik mijn eerste dipje. De autorit van Leuven naar huis viel echt wel tegen, het zonnetje en het lome gevoel maakten me slaperig. Toen ik thuis kwam ben ik direct na het avondeten (een variatie met zilvervliesrijst) gaan slapen. Ik had het koud en had nood aan een lekker warm bed. Ik sliep bijna de klok rond.

Dag 2

IMG_1520Zaterdag werd een nieuwe uitdaging, ik had de ganse dag les en moest dus mijn dag doorkomen met een 2 knäckebrödjes als ontbijt, zilvervliesrijst met driekleurig viooltje, zevenblad, brandnetel en 2 kleine trostomaatjes, appelsap met een beetje kaneel en mijn kruideninfuus.

Het lukte redelijk goed tot ik weer een dipje kreeg rond 2u in de namiddag. Hoofdpijn en weer dat lome gevoel. Een druppeltje etherische olie van pepermunt zorgde voor een oppepper. De hoofdpijn ging gauw over. Toen ik thuiskwam zorgde ik voor het avondeten voor mijn man en kinderen. Ik maakte voor mezelf een soepje van prei, sjalot, witloof en bieslook. Mijn avond sloot ik af met een zalig lavendelbadje en dan slapen.

Dag 3

Rond 3 u werd ik wakker, mijn lichaam was duidelijk aan het werk, ik kon niet meer slapen, ongemakkelijk gevoel in mijn onderrug. De lever en de nieren deden volop hun werk en dat heb ik de ganse dag gevoeld. Uiteindelijk kon ik de slaap terug vatten en werd pas wakker om 9u. Zalig zo lang uitslapen op een zondagmorgen. Geen afspraken, geen verplichtingen, enkel zuiveren en naar mijn lichaam luisteren.

Graslopen is mijn favoriet, ik moet wel toegeven dat ik eerst kijk of de buren niet voor hun raam staan. Tijdens het graslopen zoek ik de kruiden voor mijn lunch en voor het kruideninfuus. Deze keer nam ik ook een beetje citroenmelisse.

Een uitgebreid ontbijt met knäckebröd en een gestoomde appel met een beetje kaneel. Een kruideninfuus van brandnetel, driekleurig viooltje en goudsbloem. Allemaal uit de kruidentuin.

Eventjes in de IR-sauna om te zuiveren via de huid, de spieren in de rug ontspanden onmiddellijk. Het is heerlijk om jezelf op die manier te verwennen.

Voor de lunch had ik nog een beetje soep, zilvervliesrijst met gestoomde groenten. Warme appelsap met kaneel, citroen en gember zorgen voor verwarming van het hele lichaam.

Ik heb tot nu toe nog niet echt honger gehad, wel veel goesting in iets lekkers of iets zoets, maar ik heb er goed aan kunnen weerstaan.

Dagelijks delen we onze ervaringen met de groep via mail en Veerle stuurt ons alle dagen nog een tip. Zo worden we allemaal gemotiveerd om verder te gaan. Als afsluiter van mijn dag neem ik ook een beetje warme amandelmelk met kaneel. Bedankt Veerle voor de tip.

Dag 4

IMG_1524Het graslopen vanmorgen was heel koud, het gras was om 7u nog een beetje bevroren. Bij mijn ochtendwandeling (=graslopen) ging ik op zoek naar mijn middagmaal, maar brandneteltoppen plukken met de blote hand was geen goed idee.  Het ontbijt bestond uit 2  knackebroodjes met honing en gestoofde appeltjes met kaneel en een aftreksel van zuiverende kruiden. Als tussendoortje dronk ik een beetje warme appelsap met kaneel en gember. Een stoofpotje van zilvervliesrijst, venkel, paprika, een sjalotje en wat brandnetel gaven me toch weer een oppepper bij de lunch. Het gaat supergoed en geen echte honger, maar ik zal wel blij zijn als het voorbij is.

Dag 5

De laatste dag van de zuivering en er mocht een beetje vetstof worden toegevoegd aan de gerechtjes (olijfolie of kokosolie). Het begint stilaan een normaal proces te worden. Lauw water met een scheutje honing en wat citroensap, een zuiverende thee en wat knäckebröd. Ik ben niet zo creatief met mijn ontbijt, waarschijnlijk omdat ik me er goed bij voel en vooral omdat het lekker was. De verwennerij is natuurlijk een topper bij zo’n zuiveringskuur. Lavendelbaden, droogborstelen voor de lymfedrainage, scrubs, de ochtend gymnastiek .. allemaal in teken van jezelf. Na 4 dagen had ik ook veel meer energie, ik kon precies bergen verzetten. De pijn in de rug was al iets minder maar nog niet gedaan. Helaas was in de namiddag mijn energie opgebruikt en kreeg ik een dipje. Toelaten dat dipje. Belangrijk in de kuur is “luisteren naar je lichaam” en even rusten. Het lichaam even op krachten laten komen.

De avond was super, we kwamen met z’n allen terug samen om onze ervaringen te delen. De ene al wat emotioneler dan de andere, maar voor iedereen was het een positieve ervaring. Dr Wouters gaf ons ook nog wat duiding bij de kwaaltjes, pijntjes en ongemakken. De pijn in mijn rug was inderdaad een teken van ontzuring. De pijn die ik had is te vergelijken met de pijn die ik heb na een lange duurloop. Aangezien ik deze 5 dagen niet heb gelopen was mijn lichaam duidelijk aan het werk. Alle gifstoffen verwijderen zich uit mijn spieren en mijn heup. De zuivering heeft duidelijk iets in gang gezet.

Dag 5+1

Vanmorgen heb ik  besloten om niet direct over te gaan op zoet, zout, alcohol, chocolade of andere tussendoortjes, maar nog even mijn lichaam de kans te geven om verder te doen. Het kan alleen maar ten goede komen aan mijn marathontraining.

Tijdens het graslopen (weer bevroren) plukte ik een mand vol met brandnetels, zevenblad, daslook en look-zonder-look voor mijn middagmaal. (Deze keer met handschoenen, want brandnetels kunnen verdomd hard prikken). Verder heb ik vandaag gewoon gegeten, wel veel gedronken en vanavond staat er ik quinoa met wokgroentjes op de planning. Quinoa is ook glutenvrij wat bevorderlijk is voor het zuiveringsproces.

Mijn energiepeil was zo hoog vanmorgen dat ik eerst 10 km ben gaan lopen en dat lukte heel goed. Morgen staat er weer een dagje les anatomie gepland,  vrijdag probeer ik 18 km te lopen om zo op terug op te  bouwen naar mijn lange duurloop van zondag !! Laat die marathon maar komen.

Een aanrader, maar doe dit niet zonder begeleiding !! Met deze zuivering heb je geen moment honger, de ongemakjes neem je erbij en de verwennerij is een cadeau voor jezelf. Je hebt het verdiend.

Bedankt Veerle en Dr Veerle.

Edith

Geplaatst in Kruiden en relaxatie, Kruiden en voeding, kruidentuin, Lichaamsverzorging | Tags: , , | 2 reacties

Nieuwe voornemens

Nieuwe voornemens, nieuwe doelen!

Elk jaar opnieuw maken we nieuwe voornemens, helaas halen die eind januari niet.

Zorg er voor dat je voornemens echt te realiseren zijn. Stel een specifiek doel en volg dit mee op. Het werkt echt ! Ga ervoor, niet twijfelen. En vooral, deel het met je vrienden.

Eén van mijn voornemens is om terug meer te sporten, lopen en zwemmen, meer bewegen. Ik wil in Rotterdam mijn 7e marathon lopen. Bewegen geeft mij extra energie, ik voel me beter in mijn vel, ik ga veel bewuster om met voeding en ik zorg beter voor mijn lichaam. Tips rond voeding en bewegen komen zeker aan bod de komende weken.

Ik zeg niet dat je ook een marathon moet lopen, een stevige wandeling, een eindje joggen, wandelen of fietsen kan ook, als je maar beweegt. Terwijl ik dit schrijf weet ik dat ik mij er aan moet houden en er volledig voor zal moeten gaan.

Hoe kreeg ik het klaar om ooit een marathon te lopen kan je nog altijd lezen op elastimam.skynetblogs.be.

2014 is het jaar van de verandering, zowel op sportief als op professioneel vlak en ik kijk er enorm naar uit !!!

Edith

Geplaatst in Kruiden, Kruiden en sport, Kruiden en voeding, marathon | Een reactie plaatsen